onsdag 16 maj 2012

Webb förvaltning, bjudlunch och Infrastruktur

Webb förvaltning

Dagen började med ett förvaltningsmöte kring Basingstokes externa hemsida. Beställaren och utvecklingsteamet diskuterade igenom en aktivitetslista. Punkter som EU direktiv runt cookies, sökfunktion, kalendervisning på hemsidan för kommunstyrelsens ordförande, licensdiskussioner med mera. Listan var lång och diskussionen spretig märkte jag.

När mötet började närma sig slut frågade jag om de diskuterat igenom vilken förvaltningsmodell de jobbar efter. Nja, det hade man inte gjort. Känner ni till LEAN konceptet? Ja, typ med kaizen och sånt var det en som sade. Vi har ju haft en lean föreläsning på ett avdelningsmöte och jag har tidigare jobbat med en lean metod som heter Kanban som till stor del handlar om tydlig prioritering att göra det viktigaste först, att inte jobba med för många uppgifter samtidigt, mimimera "waste" och att visa arbetet tydligt visuellt på en whitebord tavla.

Exempel på en Kanban tavla

Det verkade som att jag väckte deras intresse hur de skulle kunna göra, självklart kanske inte denna modell passar deras arbetssätt men det är alltid bra att fundera på hur man gör uppdragen på bästa sätt!

Bjudlunch med ledningsgruppen

Jag blev inbjuden till den Portugisiska restaurangen Nando´s för att äta lunch med ledningsgruppen som en liten avslutning för mitt besök (onsdagen var den dagen i veckan då de flesta var på plats samtidigt). Jag bjöds på piri-piri kyckling som man själv fick välja styrka på. Väldigt gott, Nando´s är tydligen en kedja så om ni får tillfälle att äta där så gör det!


Nando´s

Till lunchen tog jag med mig min gåva till dem som var en halvmeter Gävle, ni vet presentförpackningen som innehåller bland annat Ahlgrens bilar, Gevaliakaffe, Läkerol, Tågvissla, julbock med tändstickor. Min kontaktperson Paul hade tydligen lyckats läsa om Mackmyra hade jag hört innan så jag skrev ut en flaska på bild och överlämnade till honom!

Efter presentutdelningen frågade jag om de ville höra lite vad jag sett hittils, dels bra saker och även områden att utveckla. De ville höra så jag drog sammanfattningen av en rapport som jag sen skickade till dem. Reflektionerna kommer jag att skriva ner i en sammanfattande rapport över mitt utbyte.

Infrastruktur

Inledande diskussioner med Ben som är teamledare för infrastruktur teamet (3 personer) som liksom vår drift ser till att serverparken och nätverken fungerar. Vi blev ganska snabbt att prata om service fönster. Driften har fungerat väldigt väl under lång tid men mycket jobb har gjorts under kvällar och helger. Tidigare fick man ersättning för övertid men liksom hos oss har man omvandlat detta till förskjuten arbetstid. Dock har personalen här väldigt svårt att ta ut denna tid. Man vill införa service fönster men verksamheten säger nej, de vill att systemen ska fulla 24/7 för det har ju gått bra förut. Man är väldigt intresserad av att veta framförallt hur vi har lyckats få utföra våra service fönster på onsdagarna..

När man är 3 personer att sköta allting så krävs det lite kreativa lösningar för att få ihop verksamheten. Till exempel har man ett rullande schema på en "focus week" då en person åt gången får tid att fokuserat genomföra större ändringar eller projekt. Man uppmuntrar till att sitta någon annanstans och jobba så man slipper bli störd, sin egen mejl läser man en gång per dag.

Som Ben så klokt sa: "Du läser en bok på kvällen, slår igen den när du blir trött varpå nästa dag så läser man de sista sidorna en gång till för att komma ihåg det sista". Samma princip är det när du ständigt läser e-post eller att telefonen ringer. Man turas också om att vara den primära kontaktpersonen på kontoret. Det visas genom en vespa ovanpå skärmen!

Ben är första kontaktperson denna veckan

Var fjärde vecka har hela gruppen en "catch up" week då man försöker att slutföra olösta uppgifter. Vi diskuterade sen läsplattor, (hett ämne här också och de är intresserade av lite utbyte om det är möjligt), lagringsytor, utbilda användarna i hur man lagrar bäst, patchkablar med fiberoptik och många andra saker.

På fredag ska jag få en rundvandring i deras server hall!

1 kommentar:

  1. "focus week" - Det tror jag absolut på!

    På mitt arbete (CSN) kallar vi det för "support-styrka". Vid behov plockas en eller två personer per kontor bort från all service (kundmöten i telefon och e-post) för att frigöras till produktion dvs. handläggning av ärenden.

    Det är mycket effektivt och ger snabbt resultat på balanser.

    // Malin

    SvaraRadera