tisdag 8 maj 2012

Första arbetsdagen

Det var lite spänning i luften på första arbetsdagen här i Basingstoke. Efter frukost på hotellet gick vi till förvaltningshuset och anmälde oss i receptionen. Efter en stund blev vi upphämtade av våra handledare. Min handledare heter Paul Tatam och är chef över service desk och utvecklingsteamet.


Efter presentation tog en man vid namn Houg som var gruppchef för helpdesken och system förvaltning hand om mig. Första aktivitet var Monday Tea Meeting. Några intressanta reflektioner från mötet var:
  • Ca 70% av inkommande ärenden loggas via en self service portal, liten andel telefon alltså. Här kan vi lära av denna kommun!
  • Man diskuterade KPI:er (mätbara mål) som om det var första gången, man var inte alls där ännu
  • Nyckelpersonsberoenden. Man är en liten enhet (ca 12) så man ville starta en kompetensöverföringsprocess. Det lät som man kunde bestämma lite hur man ville med detta för man fick lämna intresse om det var något man ville lära sig mera av. Hur ser detta ut hos oss i Gävle??
  • Otroligt låg kunskap i denna grupp runt uppdrag och projekt. Trots att jag fått information från en projektledare på avdelningen att man håller på att föra in en modell kändes inte det som denna gruppering visste något alls om det. Jobb över en vecka hade man en önskan att få en beställning på. Kommer säkerligen att återkomma till projekt hantering senare under mitt utbyte
  • Duty desk, man turades om att sitta på "duty desk" som helt enkelt var ett skrivbord där man tog emot besökare som fysiskt kom dit. Tidigare hade man inte haft denna uppdelning utan det blev väl den som satt närmast som alltid blev "störd" och fick hjälpa till
  • Som avslutning på mötet diskuterades vårens samkväm, man kom fram till att t ex bowling inte var aktuellt, mat och dryck var det som gällde, tror inte att maten var viktig heller för den delen :-)
Eftermiddagen tillägnades till en del av service desk personalen genom individuella spontana träffar och även en del för mig att gå igenom min egen mejl! Såg en skärm som visade aktuell driftstatus, snyggt!


Ska man snabbt sammanfatta de första intrycken av service desk så var det samma snack, känslan var att vi är längre fram inom de flesta områdena. Måste skicka ett tack till Jimmy på vår egen support som via Skype hjälpte mig att få igång VPN programmet på min dator, fantastiskt vad man kan göra med modern teknik!!


Dagens måltider, gissa vilken som var godast!





Rätt svar var Lasagne på den sista bilden! Lena och Stina trivdes också på denna trevliga italienska restaurang!








1 kommentar:

  1. Läser med intresse!!! Ha det gott därborta... PS vinet såg godast ut :)

    SvaraRadera